Om Spor

Landsforeningen Spors vision og strategiske mål

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Spor er uafhængig af partipolitiske, økonomiske, behandlingsmæssige og religiøse interesser.

Foreningens vedtægter kan læses her.

Foreningens opbygning

Den øverste myndighed er generalforsamlingen, der vælger en bestyrelse. Hvert år vedtager generalforsamlingen en handlingsplan, der søges realiseret af foreningens frivillige og medarbejdere.

Der findes både landsdækkende og lokale arbejdsgrupper, der er skabt udfra interessefællesskaber. Det kan f.eks. være politisk arbejde, arrangering af cafémøder, læsegrupper etc.

Foreningens økonomi

Spor bliver pt. drevet af frivillig arbejdskraft. Derudover har vi ansat en projektmedarbejder, en bogholder og en medarbejder til det politiske arbejde. Foreningen arbejder på at få etableret et sekretariat via midler fra fonde og offentlige puljer.

Vi modtager midler fra forskellige puljer til projekter, men foreningens eksistens er betinget af, at vi også modtager donationer og legater.

Spor er godkendt af SKAT som almenvelgørende forening, hvilket bl.a. betyder, at donationer til os kan trækkes fra i skat, samt vi kan søge Tips- og lottomidler til drift. For at opretholde denne godkendelse skal vi hvert år indsamle min. 100 donationer á 200 kr. fra forskellige donorer.

Spors historie

I 2004 blev den første temadag for voksne seksuelt misbrugte afholdt i Århus – Synlighedsdagen. Den blev arrangeret i et samarbejde mellem fire århusianske incestcentre i forbindelse med Joan Søstrenes jubilæum. Året efter kom København med på banen.

De incestcentre, som arrangerede temadagen i København, blev efter fire år nødt til at spare den væk p.g.a. manglende ressourcer. For at undgå, at Synlighedsdagen i København blev nedlagt, opstod idéen om at starte Landsforeningen Synlighedsdagen, så temadagen derved var sikret fortsat eksistens, og den stiftende generalforsamling blev afholdt 6. juni 2008.

Fra Foreningen Synlighedsdagen til Landsforeningen Spor

Efterhånden kom foreningens aktiviteter dog til at brede sig, så der begyndte at opstå nogen forvirring omkring navnet, da det både var navnet på foreningen og på temadagen. Derfor blev det i  maj 2011 besluttet at lade foreningen skifte navn.

På generalforsamlingen blev det vedtaget, at foreningens nye navn skulle være Spor – Landsforeningen for voksne med senfølger af seksuelle overgreb. Ved samme lejlighed blev det vedtaget, at vi er en bruger- og interesseorganisation for seksuelt misbrugte.

I 2016 skiftede foreningen endnu engang navn og kom til at hedde Landsforeningen Spor.

Temadagen Synlighedsdagen

Synlighedsdagen eksisterer fortsat som en temadag, og afholdes nu i flere byer i landet i løbet af september og oktober måned. Arrangørerne er forskellige frivilligcentre, centre og organisationer der arbejder med voksne med senfølger samt Spors lokalafdelinger. Der kan læses mere om temadagen på www.synlighedsdagen.dk og på Synlighedsdagens Facebookside.

• 2008

Foreningen Synlighedsdagen

marts 22, 2008
    Foreningen Synlighedsdagen
    I 2008 blev foreningen Synlighedsdagen stiftet på baggrund af Karin Dyhrs vision.
  • 2011

Landsdækkende under nyt navn

maj 28, 2011

I 2011 udvides formålserklæringen til også at arbejde for bedre forhold for voksne med senfølger, og foreningen skifter navn til Spor efter afstemning blandt medlemmerne.

• 2014

Spor får kontor

april 1, 2014
    Spor får kontor

I 2014 fik Spor eget kontor på Frederiksberg.

• 2017

Spor fusionerer

maj 27, 2017
    Spor fusionerer

På generalforsamlingen 2017 blev det besluttet at optage Pårørendeforeningen PFSK (Pårørende til seksuelt krænkede) i Spor.

• 2018

Statslig støtte

november 1, 2018

Landsforeningen Spor fik for første gang driftsstøtte gennem satspuljen. Bevillingen lød på 1 mill. fra 2019-2022.

• 2020

Spor på finansloven

februar 28, 2020

Spor er kommet på finansloven og får varigt 1. mill. kr. om året.