Den usynlige march, 2015

Igennem 10 år havde vi i Spor haft en vision om at lave en march fra Rådhuspladsen til Christiansborg. Da det stadigt er så svært at stå frem som seksuelt misbrugt, var det en urealistisk tanke og deraf fødtes idéen om en usynlig march.

Det var et meget stort projekt, og først i 2015 var vi klar til at føre den ud i livet, hvilket passede fint med, at Synlighedsdagen i København holdt 10 års jubilæum. Da vi ikke kunne få tilladelse til at lave kridtfodspor, blev det i stedet en tavs demonstration. Der var hængt bannere op både på Christiansborg og på Rådhuspladsen, og her stod der også skilte med udsagn fra voksne med senfølger. Demonstrationen kunne ses i hele ugen op til Synlighedsdagen.

Det viste sig, at det var en meget stærk måde at kommunikere budskagerne ud på, som har skabt eftertanke. Dog kunne vi godt kunne have ønsket os, at andre medier udover TV2 havde givet Den Usynlige March opmærksomhed. Uanset er eventet blevet set af rigtigt mange mennesker og endda formidlet ud over landets grænser.

Fotografierne herunder giver et indtryk.

Artikel i TV2 Nyhederne. Foto: Spor..
Banner på Christiansborg. Foto: Jens Mortensen
Banneret på Christiansborg var blæst omkuld om natten. Foto: Jens Mortensen
Der måtte opsyn til hver morgen og aften, så alt kunne være på plads. Foto: Jens Mortensen
Rådhuspladsen. Foto: Jens Mortensen
En skoleklasse på Rådhuspladsen. Både børn og lærer gav tilladelse til fotografering. Foto: Helle Tilsted
Rådhuspladsen. Foto: Ilona Gondesen
“We are right here! Every 5th person around you is a survivor of childhood sexual abuse. Silent protest by SPOR, Denmark.”Dette statement er fra Matthew McVarish’ opslag på Facebook. Han er skotsk skuespiller og med projektet Road to Change har han gået 10.000 miles igennem Europa for at gøre opmærksom på problemet med seksuelle overgreb på børn.
To dage før Synlighedsdagen i København blev der afholdt Cross Cultural Dialog Meeting, hvor der var deltagere fra flere lande til en dialog om senfølgeproblematikken og vejen videre frem. Heriblandt var One in Four, der er en irsk organisation, der arbejder for voksne med senfølger og de var naturligvis også inde på Rådhuspladsen og se Den Usynlige March. Foto: One in Four.
Den irske organisation One in four delte fotografierne på deres Facebookside med nedenstående tekst. Foto: One in Four. Well done to our friends at Spor – Landsforeningen for voksne med senfølger af seksuelle overgreb (a Danish organisation of adult survivors and professionals). To raise awareness they have a powerful exhibition outside the City Hall in central Copenhagen, called “The Silent March” – each placard contains a quote from a survivor.
Rådhuspladsen. Foto: Spor
Det sidste billede fra Spors usynlige march på Rådhuspladsen er taget af Pelle Dragsted
fra Enhedslisten. Han delte det på Facebook med følgende tekst:
“Vi er lige her”, “Det gør stadig ondt, men ingen kan se det”,
“Nej var ikke et ord jeg kendte. Det blev taget fra mig før jeg lærte at tale”.
På Rådhuspladsen kan man i disse dage se en såkaldt usynlig march, der med udsagn for tidligere misbrugte sætter fokus på senfølgerne af seksuelt misbrug af børn – og den manglende opmærksomhed på problemet. Det er godt, at vi har stor fokus på at bekæmpe seksuelt misbrug. Men også vigtigt, at de mennesker som i dag er voksne, men som stadig kæmper mod følgevirkningerne af svigt i deres barndom får den hjælp de har brug for. Tak til Spor og Helle Borrowman for at minde os om det.