Foredrag: Overlevelsesstrategier

Dato - 24.09.2019

Spors lokaler, Odense

Fyns Spor afholder en foredragsrække med Camilla Darre, der er jordmoder, sexologistuderende og aktivt medlem i Spor. Alle foredragene finder sted:

kl. 19-21 i Spors kontor
Kongensgade72, 1 sal
5000 Odense

Tilmelding nødvendig, da der er begrænset antal pladser, så først-til-mølle princippet er gældende. Du skal tilmelde dig til hvert enkelt foredrag på mail til camilla@gammel.landsforeningenspor.dk

3. foredrag tirsdag d. 24. september
SEKSUELLE OVERGREB I BARNDOMMEN – OVERLEVELESSSTRATEGIER OG MØNSTRE I VOKSENLIVET

Én af mine overlevelsesstrategier udadtil har været at være sød, rummende, klog og stærk og have styr på livet. Jeg har altid haft masser af drive og overskud. Var ofte den, der arrangerede div. fester m.m. i ungdommen, og senere bød jeg altid ind i børnenes institutioner med at bage, være primus motor på praktiske arbejdsdage o.s.v.

Jeg var på overarbejde uden, at jeg var bevidst om det. Det skulle se godt ud udadtil, men jeg havde ikke lært at mærke mine indre behov. Jeg overhørte ethvert signal om, at min krop var ved at kollapse, indtil den dag jeg var gennemsigtig og intet kunne. Det var ikke længere muligt at bruge tag-dig-sammen strategien, og så kunne rejsen begynde.

Vi kommer denne aften omkring de klassiske overlevelsesstrategier og mønstre, som mange af os, der har senfølger af overgreb, kender alt for godt.